Recensies

22 jui 2023

‘Smullen voor kinderen’

- aldus een enthousiaste leerkracht, geciteerd in een recensie op Zeewolde-Actueel.nl. Die gaat over de nieuwe voorstelling Boutje op de Rommelberg.
Het Eposensemble wordt als volgt beschreven:

Vijf professionals die samen een rol-spelend, dansend en musicerend blaaskwintet vormen. Dat doen ze zo perfect en tegelijkertijd zó natuurlijk dat ze als het ware opgaan in het decor: is Boutje verdrietig, dan gaat het ‘auditief decor’ mee in dat verdriet met een wel heel melancholieke klarinet/fagot-passage. Net zo makkelijk schakelen ze naar de rol van een paar politieagenten die met sirene (fraai nage­bootst!) opkomen en vervolgens chaotisch piepend op alleen hun mondstukken (fluit, klarinet, hoorn) of rieten (hobo en fagot) doen alsof ze met een metaal­detector een gestolen beeldje (van goud…!) zoeken. Geweldige vondst! Zo laat de voorstelling zich in lagen zien: spannend voor de kleinere kinderen, bij vlagen hilarisch voor de wat ouderen én volwassenen. Gelukkig loopt het verhaal, rond de thema’s afval, kringloop en duurzaamheid, uiteindelijk goed af. Boutjes vader, die onschuldig in de gevangenis zat, komt vrij, en dat de muziek dán uitbundig uitpakt laat zich raden...

Zie verder de hele recensie.

20 april 2023

‘Gisteren zijn wij met onze school naar de voorstelling geweest “De wraak van Lorre”. Wij willen u graag laten weten dat wij met onze kinderen ontzettend genoten hebben van deze bijzondere voorstelling! We hebben genoten van de prachtige muziek die er werd gemaakt, het verhaal en het acteren. Onze complimenten!
De kinderen zijn er nog vol van. Enorm bedankt!’

reactie van een juf die met haar klas
de voorstelling bezocht

28 februari 2023

Genomineerd!

Hoera, de voorstelling de Wraak van Lorre is genomineerd voor de Niekie van den Berg prijs 2023!

Reactie hierop van Tosca Menten (auteur van De Wraak van Lorre): ‘Waanzinnig goed!!! De voorstelling zit zo knap in elkaar en is tegelijk een ode aan het blaasinstrument. Boeiend voor jong en oud. Ik hoop dat het ensemble de prijs wint. Wat een reclame voor de verbeelding. Nu al top 🥰’

11 februari 2023

‘Wat ontzettend leuk dat ik erbij mocht zijn vanmiddag. Heel gaaf om zelf te ervaren hoe de voorstelling is geworden en hoe ontzettend interactief. Prachtig om te zien hoe de kinderen zowaar zelf een bijdrage hebben kunnen leveren aan de wraak van Lorre (en hoe enthousiast ze waren om hierbij te helpen!). Volgens mij genoot iedereen enorm en hebben jullie de sfeer in Tosca’s boek goed naar het podium weten te vertalen. En ik heb weer wat bijgeleerd over de hoorn en de fagot.’

Bianca van Wijngaarden
uitgeverij Unieboek Spectrum

21 oktober 2022

Voorstelling ‘De Wraak van Lorre’ in de PX

“Vorige week werden de basisschoolleerlingen van de groepen 1, 2 en 3 verrast met een prachtige voorstelling met de titel ‘Kleur beweegt jou!’. Nu was het de beurt aan de hogere groepen en zij mochten zich verzamelen in de PX.

Vrijdag 14 oktober werden er twee voorstellingen gegeven, gebaseerd op het boek De wraak van Lorre van Tosca Menten. In deze voorstelling gaat het om papegaaien, operamuziek en wervelende klanken van de blaasinstrumenten zoals de fluit, de hobo, de fagot, de hoorn en de klarinet.”

2 oktober 2022

Interview met Tosca Menten

Luister hier een uitgebreid interview met Tosca Menten (schrijfster van de Wraak van Lorre) op radio4 terug. In het fragment vanaf 1:41:00 noemt ze ook het Epos Ensemble met de voorstelling van haar boek.

22 september 2022

Gemeente Ooststellingwerf (van Facebook):

“Een speciaal concert in de Bonifatiuskerk in Oldeberkoop! Vanmorgen organiseerde Stichting Muziek op Stapel, Stapel op Muziek een klassiek concert speciaal voor basisschoolleerlingen uit de gemeente. Dit jaar speelde het Epos Ensemble de muzikale vertelvoorstelling ‘de Wraak van Lorre’. Wethouder Esther Verhagen was ook aanwezig bij het concert. “Wát een voorstelling! Het was een leuke en laagdrempelige manier om kinderen kennis te laten maken met klassieke muziek. De kinderen, en ikzelf, hebben ontzettend genoten”, aldus wethouder Verhagen.”

20 juli 2022

haerlemsbodem.nl/klaterklanken-2020

“En dan doorrr naar “De wraak van Lorre” van het Epos Ensemble en boeiende verteller Benjamin Murck. “…maar achter het decor bestaat niet” fluistert hoorniste Lindy Karreman, behalve voor een fotograaf dan.

Een spannend verhaal, deels in woord, deels op muziek naar het boek van Tosca Menten met in de hoofdrol papegaai Lorre. Benjamin doet het goed: de merendeels heel jonge luisteraartjes zijn ademloos.”

Rob Ouwerkerk

18 juli 2022

NRC over het Epos Ensemble op het Klaterklanken Festival

“Klapstuk voor de jongere luisteraars én hun ouders was de innemende familievoorstelling De wraak van Lorre van het Epos Ensemble en verteller Benjamin Murck, naar het boek van Tosca Menten. Lorre is een papegaai die opera kan zingen (hilarisch én virtuoos vertolkt door Murck), en daarom wil de gewetenloze impresario meneer Panini haar afpakken van het jongetje Jop. De stukjes Mozart en Bizet werden opgediend met de nodige poep- en piesgrappen en vonden gretig weerklank.”

Lees het hele artikel hier

Uit de evaluatie door bezoekers

Hoe zou je het Epos Ensemble omschrijven?
“Creatief, muzikaal, verfrissend, grappig”
“Rasechte entertainers”
“Origineel, creatief, grappig, kwalitatief hoge standaard”
“Mooie koppeling tussen muziek, boeken en theater”

Opmerkingen:
“Ik zou werkelijk iedereen naar deze voorstelling willen sturen!”
“De interactie vóór en na de voorstelling was top.”

20 november 2019

“De Eposmeiden kwamen zes keer in onze Leerorkestscholen. Eerst een uur les over het maken van een voorstelling voor de groepen 6 en daarna 'Joris' voor ca. de helft van de school. De voorstelling zit goed in elkaar, heeft vaart en wordt met verve en een flinke dosis muzikaliteit gebracht. De kinderen bleven eigenlijk elke voorstelling erg geboeid. Een aanrader!”

Menno van Woerkom
zakelijk leider Leerorkest Stichtse Vecht

14 maart 2019

“Epos Ensemble brengt literaire klassiekers muzikaal tot leven. De musici weten met weinig middelen de verbeelding maximaal te prikkelen. Na de voorstelling geloof je in je eigen toverkracht om een magisch drankje te brouwen!”

Ilonka van den Bercken,
directeur Stichting KAM Concerten
directeur Noorderkerkconcerten

9 oktober 2018

Kinderboekenweek voorstelling Epos Ensemble

Wat is er mooier dan een stukje kinderboekenweek in huis te halen voor studenten van de opleiding Pedagogisch werk? Dat is dus gebeurd en zo kwam het dat het theater op het Dokterspad afgelopen dinsdag 9 oktober helemaal vol zat met 1e en 3e jaars studenten PW/GPM en ook de opleidingen MZ en DVL waren met een paar groepen studenten aanwezig, ruim 200 studenten totaal.

Het Epos Ensemble speelde voor ons de voorstelling “De Sterrentweeling”, het Griekse verhaal van Castor en Pollux. Over heldenmoed en vriendschap, thema van de kinderboekenweek.

De muzikale vertelvoorstelling was in de lessen voorbereid via het lesmateriaal dat bij deze voorstelling beschikbaar was. De doelgroep is kinderen van 10 tot 12 jaar, kortom kinderen die je als Onderwijsassistent hebt en die je ook in de BSO tegenkomt.

Boeiend was de strijd tegen het Grote Zwijn, schitterend verbeeld met weinig middelen.

Geboeid bleven de studenten tot aan het eind van deze 3 kwartier durende voorstelling, geschokt ook door het sterven van de hoofdpersoon Castor. Gelukkig kwam er een goede oplossing om de pijn te verzachten en zodoende kunnen we elke nacht nog het sterrenbeeld Tweeling zien aan de hemel. De 3e jaars PW en GPM hebben met het ensemble nog nagepraat in het kader van een opdracht voor het keuzedeel expressief talent.

Een mooie ochtend.

docent Landstede MBO Zwolle

18 maart 2018

Kinderconcerten vormen sinds jaren al een vast onderdeel van de programmering van de Concertserie Muziek op de Deel op Anderstein in Maarsbergen. Het Epos Ensemble zorgde dit keer voor een zeer originele en creatieve vertolking van het magistrale verhaal van Roald Dahl, ‘Joris en de geheimzinnige toverdrank’. Vijf jonge blazers en een inspirerende verteller hielden de spanning van het verhaal stevig vast waardoor de aandacht van jong en oud geen moment verslapte. Mooi gespeeld met grote muzikaliteit en enthousiasme. En hoe kunnen de verhalen van deze ras-verteller beter worden overgeleverd...

Aleid van Beuningen

Volg ons op Facebook : www.facebook.com/eposensemble